Kom over denne teksten i en amerikansk bok. Flere som synes det minner mistenkelig om et visst norsk jernbaneselskap?
"In a now-famous article, Harvard professor Theodore Levitt cited American railroads as organizations that had a narrow production-oriented statement of their business: "We are in the railroad business!" This narrow definition of their business lost sight of who their customers were and what their needs were. Railroads saw only other railroads as competitors and failed to design strategies to compete with airlines, barges, pipelines, trucks, bus lines, and cars. Railroads would probably have fared better over the past century by recognizing they are in "the transportation business."
Hvor hadde NSB vært i dag uten statsstøtten?
Og hvor bra hadde ikke buss-selskapene klart å gjort det med samme støtten?
Hva mener du?
Tuesday, September 11, 2007
Hvorfor lære av andres feil når man får statsstøtte til å gjøre dem selv?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
Jeg tror du har et poeng, det er det jeg tror :-)
Som vanlig; original vinkling.
"Avskaff biltrafikken slik vi kjenner den i dag!" er et av mine motto. Ja, dette er veldig på kanten av posten din =)
HHS: :)
Thomas: La oss bli kvitt konkurrentene så har vi ikke et problem lenger?
Neida, skjønte det ikke var det du mente :)
I tilfelle noen lurer, så får amerikanske jernbaneselskaper statsstøtte de og. Samme med resten av transportindustrien, forresten.
Og hvis jeg ikke husker feil, er det mange norske busselskaper som får statsstøtte.
Ikke så stor forskjell på folk, altså.
Marina: Ante ikke hvordan det fungerte her, så det turte jeg ikke nevne.
Nattbussen som går over mesteparten av landet kunne hatt gratis reise over noen av de samme strekningene som toget går (men med mer presise endestasjoner), om de hadde fått samme støtte som NSB. Leste om det for en stund siden.
Nattbussen til Norway Ekspress gjør en veldig god jobb, service!
Post a Comment