Wednesday, August 1, 2007

Arbeidende Mamma Lise = Husmoren Nemi?

Lise Myhre skal bli mamma, og dagbladet.no klarer å gå fra den informasjonen til dette spørsmålet i introen sin:

"Lise Myhre venter barn. Men blir Nemi husmor?"

Så forsikrer de om at Lise faktisk er i stand til å lage tegneserie uten at hovedpersonen kommer til å gjøre det samme som henne. Det var ikke det som provoserte meg med introen. Det første jeg lurer på er hva har husmor med barn å gjøre? Husmor betyr en kvinne som ikke jobber, men er hjemme hele dagen og gjør husarbeid og lager mat. Graviditet betyr at man har et lite barn i magen, og etter ni måneder blir man mamma. Hvor er sammenhengen her?

Det er klart noen kan velge å være hjemme etter de får barn, som hjemmeværende mor eller far, men fra det til å forvente det av hvem som helst? Det er dumt nok i seg selv å foreslå at å få barn betyr at Lise kommer til å bli husmor, men den store ironien her er jo at skal Nemi bli husmor etter at Lise har fått barn, så kan ikke Lise være husmor selv. En husmor jobber jo ikke, og siden Nemi er Lises jobb, så hadde ikke husmoren Nemi eksistert uten den arbeidende Lise.

Så nå som vi har fastslått at husmoren Lise ikke kan tegne husmoren Nemi, hvorfor skal vi frykte at den arbeidende mammaen Lise plutselig skulle begynne å tegne Nemi som husmor?

9 comments:

Heidi Fleiss said...

Haha, det slo meg faktisk ikke i det hele tatt. Bra det er noen glupinger der ute, som følger med på nyheter på andre siden av Atlanter'n!

Marie said...

Dagbladet.no med enda en ubrukelig overskrift. :/

Anonymous said...

Kunne vært litt spennende, da. Husmoren Nemi. Housewife From Hell, liksom. Fin kontrast mellom rollen husmor og typen Nemi. Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at jeg kjenner en husmor-Nemi...

Anonymous said...

Heidi: Ja er det ikke bra jeg er så smart? *glise*

Marie: jeg stoler nesten mer på blogger enn på aviser for tiden...

Rabben: Neeeeeeeeei!

Anonymous said...

Fornøyelig observasjon! :)

Lothiane said...

Nå er det jo mange som mener at å være husmor også er en jobb, men særlig godt betalt er den jo ikke...

Avisoverskrifter skal ofte være så finurlige og morsomme, men det bikker gjerne over i patetisk og latterlig. :)

Skorpionkvinnen said...

Jeg satt i går og gremmet meg over akkurat det samme! Typisk dagblabla-journalist å overforenkle/ikke skjønne hva de selv skriver...

Esquil said...

bra logikk :)

Anonymous said...

Skarpt observert frøken!